yX Media - Monetize your website traffic with us

Friday 22 July 2016

Warna petrol berbeza setiap jenama, Adakah mempengaruhi prestasi?



Perkongsian seorang pengguna Facebook tentang warna petrol menjadi penyebab beliau bertukar ke jenama lain lebih setahun lalu kini aktif kembali dikongsi.

Ia menjadi viral di laman sosial dan ia boleh mendatangkan kekeliruan kepada orang ramai. Portal permotoran, Paultan menimbulkan tentang perkara ini.



– fb Imran Suhaimi

Ia susulan sebuah video yang viral pada tahun lalu yang membanding warna RON97 dari dua jenama berbeza dan mendakwa kedua-duanya berbeza kualiti seterusnya memberi kesan kepada kadar penggunaan bahan api.

Timbul persoalan, adakah benar warna mempengaruhi kualiti bahan api dan prestasi kenderaan? Berikut jawapannya.

Sebenarnya warna semula jadi pada petrol dan diesel adalah kuning cerah. Penambahan warna hanya untuk pengenalan gred dan jenis bahan api.

“Seperti yang ditetapkan oleh pihak berkuasa, pewarna pada bahan api perlu ditambah untuk tujuan pengenalan kepada berberapa gred dan jenis bahan api.”

“RON97 ditetapkan dengan warna merah di Malaysia, manakala untuk RON95 ia perlu diwarnakan dengan warna kuning. Pewarna bahan api tidak mempunyai apa-apa kesan ke atas kualiti bahan api dan prestasi enjin.” – Jurucakap Shell, The Star.

Pakar industri melalui laporan The Star juga berkata, perbezaan warna juga kerana perbezaan jumlah pewarna yang digunakan.

“Ini adalah semata-mata kerana jumlah pewarna yang berbeza, yang berkadar antara lima bahagian setiap juta (ppm) dan 18 ppm.”

“Kaedah suntikan pewarna – yang dilakukan secara automatik atau secara campuran pukal – juga menyebabkan perbezaan kepada ton warna.

“Perbezaan warna mungkin juga kerana bahan api berkenaan dibekalkan dari terminal berbeza. Kesimpulannya, pewarna tidak mempunyai sebarang kesan kepada kualiti bahan api.

Naib Presiden Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) Datuk Zulkifli.

“Ambil contoh petrol berkenaan dan hantarnya untuk pemeriksaan kimia serta buat laporan kepada Sirim, selepas itu mereka akan memeriksanya,”

“Apabila berkaitan dengan warna, bercakap berkenaan prestasi, ia agak susah untuk diperkatakan. Jika ada perbezaan kecil, anda tidak akan mengetahui atau merasakannya kecuali anda menggunakan tolok.

“Agak sukar untuk mengatakan sama ada ia bagus atau tidak, sama ada ia bercampur atau tirus atau tidak. Anda perlu menghantarnya ke makmal untuk diperiksa sama ada ia mempunyai masalah atau tidak.”

Antara komen pengguna;





Tentunya pengguna mempunyai sebab tertentu tentang jenama pilihan masing-masing. Ada yang tak kisah tentang stesen mana asalkan kereta ‘berminyak’.

Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment