yX Media - Monetize your website traffic with us

Friday 6 March 2015

Kaji Semula Terma 'Rumah Mampu Milik' Berharga RM400K



KUALA LUMPUR - Pengarah Urusan firma CH Williams Talhar & Wong (WTW), Foo Gee Jen, menyarankan kerajaan menyemak semula penggunaan terma 'RUMAH MAMPU MILIK' berdasarkan pada pen#dapatan isi rumah penduduk di setiap negeri demi kesejahteraan rakyat.

Beliau berkata, perkara itu amat penting kerana penggunaan definisi 'RUMAH MAMPU MILIK' pada ketika ini iaitu RM400,000 tidak sesuai bagi negeri-negeri yang kurang membangun seperti Kelantan, Sabah dan Sarawak.

Menurut Gee Jen, pembangun#an rumah mampu milik juga perlu mengambil kira keperluan infrastruktur untuk penduduk bagi mengelakan mereka terbeban dengan kos sara hidup yang semakin meningkat.

"Adalah tidak sesuai sekiranya rumah mampu milik dibina di kawasan pendalaman yang jauh dari tempat kerja tanpa akses kepada kemudahan pengangkutan.




“Jika kerajaan benar-benar ingi#n melaksanakan pembangunan rumah mampu milik, mereka perlu melihat dari satu daerah ke satu daerah, lokasi dan setiap negeri. Sebagai contoh di Selangor, harga rumah di Kuala Selangor adalah berbeza dengan Shah Alam.

“Bagaimanapun, bagi saya terpulang kepada tekanan pasaran yang akan menentukan definisi bagi rumah mampu milik ini kerana saya menyedari perkara ini bukan mudah untuk dilaksanakan,” katanya dalam sidang akhbar selepas pelancaran Laporan Pasaran Hartanah 2015 di sini hari ini.

Katanya lagi, kerajaan pada tahu#n ini dijangka akan membangunkan lebih banyak rumah mampu milik, sekali gus memperlahankan pembinaan rumah di atas tanah. Namun, harga bagi kediaman tersebut masih kekal stabil di Lembah Klang.


Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment