yX Media - Monetize your website traffic with us

Wednesday 18 February 2015

10 Bukti Kenapa Melayu Lebih Excited Sambut Tahun Baru Cina



Korang perasan tak setiap kali tiba Tahun Baru Cina, kita yang terlebih-lebih teruja. Sedangkan kawan-kawan yang berba#ngsa Cina relax je.

Bila kami tanya mereka macam mana persiapan nak sambut tahun baru, diorang jawab belumshopping pun lagi. Padahal masa tu lagi dua hari je nak raya.

Jadi persoalannya sekarang, kenapa kita yan#g over-excited? Tak mengapa, kami ada jawapannya. Agak-agak korang yang nombor berapa? Hihi!

1. Ambil cuti lebih lama daripada rakan sekerja yang sambut Tahun Baru Cina.

Ini memang selalu terjadi. Kadang-kadang wakt#u CNY eve pun kawan kita yang Chinese masih lagi kat office siapkan kerja. Tapi kawan kita yang Melayu pula dah siap-siap apply cuti sampai tujuh hari berturut-turut. Amboi, macam dia yang nak raya!

2. Songlap Limau Bawa Balik Rumah

Salah satu benda paling best apabila CNY adala#h kewujudan limau mandarin yang banyak bak coklat melimpah ruah ke ladang gandum. Dekat office tu jangan cakaplah, kadang-kadang tersadai je katpantry sebab masing-masing dah tak larat nak makan.

Kesimpulannya, korang pun senyap-senyap bungkus masuk dalam plastik bawa balik rumah. Tambah lagi buah tu sedap manis, tak elok membazir katanya. Benda free, memanglah sedap!





3. Tak Sabar Nak Hulur Tangan Kutip Angpow

Secara tiba-tiba semua orang jadi mata duitan w#aktu ni. Ah jangan tipu, korang pun tunggu bossbagi angpow kan? Siapa menafikan point ni, dia mungkin sedang menipu hati sendiri.

4. Paling Semangat Bakar Mercun

Kebiasaannya, orang kita yang borong bunga api d#an mercun paling banyak. Dan kita jugalah yang paling tak sabar nak letupkan suasana sunyi kat kampung tu tak kira raya apa sekalipun.

5. Paling Depan Tengok Tarian Singa

Tak tahu kenapa setiap kali adanya pertunjukan tar#ian singa di pusat membeli-belah atau di mana-mana, kami lihat orang Melayu antara yang paling depan menonton. Mungkin sebab kagum dengan tradisi unik itu.

6. Paling Tinggi Lambung Yee Sang

Apabila tiba sahaja CNY, mesti akan ada jamuan dan upacara melambung Yee Sang bersama ahli keluarga, saudara mara atau rak#an sekerja.

Masyarakat Cina percaya bahawa semakin tinggi Yee Sang diangkat sewaktu digaul, lebih banyak kemakmuran akan dinikmati sepanjang tahun. Jadi, kita pun lambunglah yang paling tinggi. Kita pun nak makmur juga, peduli apa.

7. Berebut Shopping Waktu Sale

Tak kiralah musim perayaan apa sekalipu#n, shopping malls tak pernah kalah buat jualan murah dan tawaran diskaun sampai tak masuk akal. Tapi itu yang kita suka kan? Waktu-waktu macam ni lah boleh habiskan duit suami.

8. Ahli Pesta Lampu Merah Di Highway

Tersangkut dalam traffic jam dari KL nak ke pan#tai timur, selatan, dan utara. Kita fahamlah CNY, mungkin kawan-kawan Cina kita nak balik kampung celebrate dengan saudara-mara jauh.

Tapi bila toleh kanan kiri, laa driver Melay#u. Bila berhenti di R&R, hamek kau penuh kaum kerabat kita kat situ. Ambil peluang pergi bercuti makan angin rupanya.

9. Tak Sabar Nak Serang Open House

Selain dapat makan free, aktiviti serbu rumah terbu#ka sangat menggembirakan sebab korang akan dapat angpow. Itu tujuan utama, makan-makan cuma ala kadar je sebenarnya.

10. Baju Dia Paling Merah.

Orang kata warna merah yang sering digunaka#n sewaktu CNY merupakan simbol kepada kegembiraan dan good fortune. Kita pun demi menghormati perayaan ini, sanggup shopping baju baru warna merah mak ngah semata-mata nak join the crowd. Gigih tau!

Kesimpulannya, kita memang suka semua festival perayaan. Dan kalau boleh hari-hari nak raya sebab itu adalah punca kegembiraan, betul tak?


Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment