yX Media - Monetize your website traffic with us

Friday 5 April 2013

Ramalan hari penamaan calon, hari undi

BERIKUT ramalan ahli-ahli politik, penganalisis dan artis mengenai kemungkinan hari penamaan calon dan hari mengundi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).



Ahli Parlimen PKR Indera Mahkota, Azan Ismail

Tarikh: Penamaan calon 1 Mei 2013, undi  pertengahan Mei 2013

Alasan: "Saya meramalkan tarikh ini kerana untuk memberi keselesaan kepada rakyat, di mana hari pengundian dilakukan pada hari bercuti sekolah, ini untuk keselesaan rakyat bukan untuk parti politik dengan memikirkan tarikh terlalu panjang untuk pemilihan calon."


Naib Presiden Pas dan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar

Tarikh: Penamaan calon 15 April 2013; undi 27 April 2013

Alasan: "Ini tempoh berasaskan kepada pilihan raya lalu. Pada 2008 pun ia dibuat dalam linkungan itu. Tarikh bubar dan hari penamaan calon dalam kiraan 10 hingga 12 hari."


Setiausaha Pengola DAP dan Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke

Tarikh: Penamaan calon pertengahan April 2013, undi hujung April 2013

Alasan: "... kalau ikut rekod sebelum ini, untuk mengundi kena ambil masa tiga hingga empat minggu untuk itu, jadi saya berpandukan rekod sebelum ini."


Ahli Parlimen Kota Belud dan Naib Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional, Datuk Abdul Rahman Dahlan

Tarikh: Penamaan calon 13 atau 14 April 2013, undi 27 atau 28 April 2013

Alasan: "Kalau kita lihat dari segi sejarahnya, selepas pembubaran, dalam sehari dua ini mungkin negeri selesai bubar, katalah SPR bermesyuarat Isnin (8 April) selalunya akan ada jarak seminggu."


Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, Ahli Parlimen Julau, Datuk Joseph Salang Gandum

Tarikh: Penamaan calon 20 April 2013, undi 4 Mei 2013

Alasan: "Ia akan dibuat pada hari Sabtu kerana penamaan calon kebanyakannya dibuat di pejabat-pejabat daerah. Ia tidak akan dibuat pada hari biasa kerana ia akan menggangu waktu kerja."

Pengarah Umcedel, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman

Tarikh: Penamaan calon 14 April; undi 27 April

Alasan: "27 April tarikh paling sesuai kecuali jika ada masalah, jika ada Dun tidak dibubarkan hari ini."


Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian

Tarikh: Penamaan calon 13 April, undi 27 April

Alasan: "Kemungkinan bukan awal Mei. Sebab hujung minggu pertama Mei adalah cuti Hari Pekerja."


Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli

Tarikh: Penamaan calon 13 atau 14 April; 27 April

Alasan: "Saya rasa kita boleh baca pergerakan. Datuk Seri Najib Tun Razak. Jadi tidak akan ada kejutan."


Ahli Parlimen Temerloh dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah

Tarikh: Penamaan calon 13 atau 14 April, undi 27 atau 28 April

Alasan: "Mengambil kira tempoh berkempen minimum, dan 2008 13 hari, saya fikir kali ini tempoh berkempen 14 hari, dua minggu sepatutnya."


Pengarah Filem, Datuk Yusof Haslam

Tarikh: PRU13 – hujung bulan. Penamaan calon – seminggu dua lagi

Alasan: "Biasanya PRU13 paling lewat dua minggu daripada tarikh penamaan calon."


Presiden Seniman, Zed Zaidi

Tarikh: PRU13 bila-bila masa sehingga bulan Mei. Penamaan calonminggu depan.

Alasan: "Selalunya selepas Parlimen dibubarkan, saya beranggapan kena tunggu negeri pula dibubarkan. Ada 60 hari lagi, jadi sampai Mei nanti, bila-bila masa boleh."





Ahli Pas, Hairie Othman

Tarikh: PRU13 – 28 April. Penamaan calon-dua minggu sebelum tarikh 28 April

Alasan: "Biasanya, 10 hari selepas bubar, tarikh pilihan raya akan diumumkan."


Penyanyi dan pencipta lagu, Eddie Hamid

Tarikh: PRU13 – 8 Mei. Penamaan calon – dua minggu lagi.

Alasan: "Saya dapat satu undangan untuk menyanyi lagu Bo La Wei pada 2 Mei depan di Pasir Puteh. Saya beranggapan pilihan raya selepas itulah."


Pelakon, Datuk Jalaluddin Hassan

Tarikh: PRU13 awal Mei. Penamaan calon – dua minggu lagi

Alasan:  "Saya pun tak pasti dengan perkara ini. Tapi dengar-dengar begitulah."


Nama: Pelakon, Faizal Hussein

Tarikh: PRU13 – hujung bulan April. Penamaan calon – dua minggu lagi

Alasan: "Kita pun tak boleh jangka tapi saya dengar-dengar begitulah."


Pelakon, Lisa Surihani

Tarikh: PRU13 – 27 April. Penamaan calon – tak pasti

Alasan: "Ini bukan jangkaan saya tapi saya dengar-dengar begitulah. Sebab majlis perkahwinan kawan saya jatuh pada 27 April dan mereka kata tarikh pilihan raya jatuh pada majlis mereka. Dari situ saya tahu."


Penyanyi, Jamal Abdillah

Tarikh: PRU13 - 27 April. Penamaan calon – minggu depan

Alasan: "Saya ada rancang nak buat persembahan di Kuala Terengganu pada 26 April tapi ramai yang suruh saya tukar kerana katanya PRU13 pada 27 April."


Pelakon, Rahsidi Ishak

Tarikh: Bulan Mei. Penamaan calon – tak pasti

Alasan: "Besar kemungkinan pada cuti sekolah akan datang. Orang katalah, saya pun tak pasti."

Sumber                                                  

Share:

0 comments:

Post a Comment