Facebook keluaran AMARAN baru, PENALTI TUTUP AKAUN jika tidak patuh! Betul atau Tidak???

on Tuesday, 20 September 2016



Baru-baru ramai kecoh di facebook disebabkan dengan amaran baru yang dikeluarkan dengan mengejut untuk semua penggunanya. Apa yang lagi memeranjatkan, penalti penutupan AKAUN FACEBOOK (Flag) kepada sesiapa yang tidak mematuhinya. Ramai tertanya-tanya betul ke benda ni berlaku ?

DAN JAWAPANYA ADALAH ‘ YA ‘ .

Sampai harini kita belum mendapat khabar berita yang jelas kenapa Mark Zuckerberg (Pengasas Facebook) buat keputusan sedemikian, mungkin diantaranya sudah banyak account Facebook yang FAKE membuat jenayah seperti mencari mangsa rogol/ keyboarwarrior/ scammer ataupun apa sahaja yang menyalahi undang2 yang telah ‘ direport ‘ oleh orang awam ? Kita sendiri masih tertanya-tanya. Tapi takpe, jangan panik. Ini antara perkara2 facebook minta kita buat :

(1) Muat naik apa2 jua dokumen sokongan yang boleh mengesahkan korang ni betul-betul pengguna yang ‘ real ‘ . Tekan link dibawah untuk info yang lebih jelas, untuk pengetahuan netizan juga dokumen sokongan jugak ada spesifikasi yang dibenarkan, takboleh hentam kromo je tau !

https://www.facebook.com/help/159096464162185

(2) Menggunakan REAL NAME @ Real Name Policy untuk akaun facebook yang telah didaftar. Sesiapa yang menggunakan nama-nama tidak ada kena mengena dengan nama anda, akaun facebook anda kemungkinan akan ditutup. Nama juga ada spesifikasi yang ditetapkan oleh facebook, antaranya tak boleh ada nombor, ada title, nama tempat, ataupun perkara2 yang tidak senonoh atau sensitif dan banyak lagi, kalau korang baca dia punya peraturan memang senang kata taruk jela nama sendiri. Maklumat yang lebih jelas bukak link ni :

https://www.facebook.com/help/112146705538576

Kita semua tahu sekarang platform facebook sudah menjadi seperti ‘cendawan tumbuh selepas hujan’ sebagai medium untuk pemasaran (Internet Marketing). Perkara seperti ini perlu dititik beratkan kepada sesiapa yang giat menjalankan pemasaran melalui facebook. Anda bayangkan jika akaun personal anda ditutup secara mengejut dan anda mempunyai 10 fanpage yang melibatkan berpuluh2 ribu LIKES. Seperti yang kita tahu untuk naikan LIKES di fanpage memerlukan kos wang ringgit yang agak besar. Kesan lain yang lebih berat, ia boleh menjatuhkan terus bisnes seseorang bagi sesiapa yang hanya focus membuat pamasaran menggunakan medium FACEBOOK.

So jom baca sedikit perkongsikan tentang beberapa perkara yang perlu korang semua bersedia (untuk yang berniaga menggunakan FB) sebelum FACEBOOK menjadi lebih gila pada peraturannya!


  1. Kumpul DATABASE anda mulai sekarang (Nama/ No-tel/ Emel/ Alamat)
  2. Menggunakan platform media sosial yang lain ( Twitter /Instagram /Wechat /Beetalk)
  3. Belajar untuk memasarkan produk anda dengan menggunakan WEBSITE
  4. Kalau ada database seperti Emel, bole menggunakan teknik EMEL MARKETING untuk membuat jualan
  5. Kuasai pemasaran menggunakan FORUM
  6. Pemasaran media massa


Ini antara beberapa perkara yang korang semua kena belajar mulai harini, sebab apa kita kena ‘ sediakan payung sebelum hujan ‘ sebelum beberapa perkara yang tidak diigini berlaku. Nak atau tidak kita kena sedar yang kita ni menumpang je dekat Facebook ni, dia boleh buat apa saja dia suka dan kita semua kena ikut. Tapi menjadi tanda tanya, kenapa peraturan ni sebenar2nya dibuat ? Adakah lebih selamat untuk para pengguna ? Untuk kawal user dari terlalu ramai ? ataupun ada agenda yang dirahsiakan yang kita semua tak tahu…

Apapun kita semua jangan cepat melatah, apa pun juga yang ditetapkan, kita follow je dan yang paling penting sentiasa bersedia dengan sebarang keberangkalian yang akan berlaku di masa depan. Kalau dilihat pada segi kebaikan dia juga, kalau korang kena scam ke, kena apa-apa jua bentuk jenayah yang melibatkan medium Facebook, mungkin selepas ni siasatan ke atas pesalah akan lagi mudah betul tak, ataupun orang tidak bertamadun macam keyboardwarrior akan pupus? mana kita tahu kan. Apapun selamat menjadi diri anda sendiri mulai harini ! 😀

p/s : btw tukar nama anda sekarang tau, ini betul betul bukan dugaan.


PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved