yX Media - Monetize your website traffic with us

Wednesday 17 August 2016

'Sia-Sia Bayar Insurans Setiap Bulan Tapi Tak Dapat Guna/Claim'



Saya nak viralkan rasa tertipunya saya dengan polisi syarikat insurans PrudentialB** F*CKFULL ini. Harap boleh dijadikan sebagai iktibar untuk rakan-rakan yang mahu mengambil polisi syarikat ini di masa akan datang.

Kisahnya:

12 Ogos 2016 jam 9 malam, si abang demam dan selepas berbincang dengan isteri, kami putuskan untuk bawa anak dapatkan rawatan di klinik biasa di Sunway. Kedian balik ke rumah, makan ubat seperti biasa.

13 Ogos 2016 jam 9 malam, abang still under medication clinic. Tetapi demamnya tak kebah-kebah. Selepas berbincang dengan isteri, kami ambil keputusan untuk membawanya ke Hospital Assunta, PJ, sebab mata abang sudah merah menyala dan badannya panas gila.

Bila diperiksa suhu badannya menggunakan termometer, suhu badannya mencecah 38.6 - 39'c.

Saya terus drive to emergency counter. Doktor dan nurse suruh kami bagi abang mandi dan terus bagi ubat cucuk bontot. Barulah cool down sikit. Kemudian, doktor pantau setiap jam, beri ubat dan akhirnya mereka tahan abang di wad untuk rawatan lanjut sebab suspect kena viral fever.

Saya beritahu doktor yang abang mempunyai medical insurance card dan pass kepada mereka untuk admission purpose. Dari sinilah drama sinetron bermula.

Hospital memaklumkan bahawa pihak insurans akan respon pagi esok, 14 Ogos. Jadi saya perlu membuat pembayaran RM200 sebagai deposit. Okay, saya bayar sajalah.

Keesokkan pagi, nurse datang ke bilik memaklumkan insurance decline issuing GL sebab kes abang katanya boleh treated as outpatient case.

Anyway, latest update doktor kata abang kena Influenza B, spesis selsema berjangkit dan agak bahaya juga. Bahaya atau tidak, si abang demam dan masih belum sembuh lagi. Jadi, lebih baik saya teruskan rawatan meskipun insurans tak approved GL.

Ejen insurans call dan datang ke hospital. Namanya Encik Wan (tidak dikenali sebab ejen yang terdahulu sudah tidak aktif lagi) datang ke hospital untuk melawat dan berbincang mengenai isu yang sudah tidak aktif itu dan akan mengambil alih polisi kami di bawahnya.

Katanya, justifikasi yang diberikan oleh doktor (viral fever) tidak kuat. Jadi perlu submit balik dan apply GL yang lain. Doktor kena bagi strong justification bla.. bla.. bla.. dan kalau tak boleh claim insuran pun, just bayar secara tunai dan boleh claim semula.

Then, I revert back to doctor and nurse. Doktor kata, "I will put Influenza-B for abang case. Hope insurance can cover," katanya membatkan hati saya legalah sedikit.

15 Ogos 2016, second attempt hospital apply for GL masih tak lepas. Abang pun alhamdulillah sudah mula nampak sihat dan tidak perlu nak pening-pening dengan insurans gila itu.

Jadi saya berbincang dengan doktor, minta abang discharge. Selepas membayar semua bill, kami pun balik.

Jam 1.30 petang, pihak insurans call dan memaklumkan insurans decline sebab bla... bla... bla...(alasan sama seperti di atas). And the worst thing, tak boleh claim sebab sakit jatuh kategori outpatient. Saya pun naik darahlah. Sia-sia saja dia makan makian saya selama setengah jam.

Saya tanya insurans, what tpe of justification you need untuk jenis demam yang kritikal perlu warded atau tak? Dah sampai tahap doktor tahan wad pun takkanlah tak kritikal lagi ke? Bukan saya suka-suka nak tidur hospital kot?

Setiap bulan bayar insurans cantik, tak ada masalah. Ejen pun entah ke mana. Bila time sakit, apa dia ingat saya atau orang lain boleh pilih-pilih ke sakit apa yang nak datang? Nak tunggu orang datang hospital berdarah-darah macam nak mati baru GL approved kot!? Lahanat punya insurans! Full coverage kepala bana camni!

Sekarang saya buat keputusan untuk decline bayar insurans ini bermula bulan depan. I feel super pissed off by you PrudentialB** F*CKFULL.

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment