yX Media - Monetize your website traffic with us

Tuesday 23 August 2016

Gempar. Punca Malaysia gagal raih emas dalam sukan badminton terjawap



Bekas jurulatih Chong Wei, Datuk Misbun Sidek melahirkan rasa kesal apabila skuad badminton Malaysia gagal meraih pingat emas Olimpik Rio.

Ia adalah berkaitan masalah dana. Menurut Misbun, dia pernah memberi cadangan lapan tahun lalu untuk menambah baik sistem latihan badminton kebangsaan yang dianggapnya “ketinggalan zaman” namun ianya ditolak.

“Saya sebelum ini menerima jemputan ketua jurulatih badminton negara China Li Yongbo untuk melawat pusat latihan mereka dan kagum dengan saiz dan kemodenannya,” kata Misbun dipetik China Press.

Bagi Lin Dan sahaja ada tujuh jurulatih khas ditugaskan untuk melatih pemain China itu, kata Misbun.

“Pasukan itu menjaga aspek fizikal, psikologi dan memberi tumpuan latihan serta memantau diet Lin Dan.

“Malaysia jauh ketinggalan dalam aspek ini kerana peruntukan yang diberikan kepada jurulatih tidak banyak,” katanya.

Mengulas aksi Chong Wei di Olimpik Rio, Misbun berkata ketiadaan pakar untuk memberikan ‘tip emas’, ulangkaji perlawanan lepas dan mengenal pasti kesilapan serta memberi sokongan psikologi.

Tambahnya, prestasi Chong Wei merosot selepas pertarungan melelahkan berdepan Lin Dan sebelum bertemu Chen Long dalam perlawanan akhir itu.

Bagaimanapun Misbun berkata, skuad badminton negara sudah memberi keputusan yang baik serta menyumbang kepada prestasi terbaik Malaysia di temasya Olimpik.

Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment