yX Media - Monetize your website traffic with us

Sunday 8 March 2015

BAYI PARAH DIGIGIT SEMUT CHARLIE



Baru-baru ini, seorang pengguna Facebook berkongsikan gambar seorang bayi lelaki digigit Semut Charlie atau di Mal#aysia, ia lebih dikenali dengan nama Semut Kayap.

Kesan gigitan berbisa untuk menyebabkan kulit mangsa melepuh dan berair. Betapa berbisanya gigitan semut ini.




Pelbagai petua dan cara yang bo#leh diambil untuk merawat kesan gigitan semut ini. Namun, adalah dinasihatkan untuk dapatkan nasihat doktor sebelum mencuba apa-apa produk. Bimbang akan mendatangkan kesan sampingan pula pada mangsa gigitan, lebih-lebih lagi jika ia melibatkan si comel.





Untuk si comel, ada yang menyara#nkan agar menggunakan krim kulit yang bebas bahan kimia. Ini kerana bimbang mereka akan tersentuh krim berkenaan dan masuk ke mulut. Jadi, cegah sebelum perkara yang tidak diingini berlaku.

Ramai yang tidak tahu mengenai Semut Kayap ini. Meskipun, ramai yang mengatakan semut ini biasanya ditemui di Utara Semenanjung Malaysia, namun ianya tidak mustahil ditemui di kawasan kediaman tak kira rumah te#res ataupun pangsapuri.

Semut Kayap ini, gemar berada di kawasan yang kering yang kebiasaannya di luar rumah. Namun jika hujan, semut ini adakalanya akan masuk ke rumah untuk 'berteduh'. Warna dan saiz semut ini agak berbeza dari semut biasa. Jika terjumpa, pastikan anda tidak terus menyentuhnya. Sebaliknya, gunakan tis#u untuk membuang semut berbahaya ini keluar dari rumah anda.

Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment