yX Media - Monetize your website traffic with us

Tuesday 26 July 2016

'Baru Ambil Alih Dah Cakap Macam Ini' - Cuepacs Bantah Cadangan Kakitangan Awam Biayai Pencen Sendiri



KUALA LUMPUR - Kesatuan Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) membidas cadangan yang mahu penjawat awam membuat sumbangan ke dalam tabung persaraan Kumpulan Wang Persaraan (KWAP), lapor Free Malaysia Today.

Artikel berkaitan:

Kakitangan Awam Bakal Biayai Dana Pencen Sendiri

"KWAP baru saja mengambil alih pengurusan wang pencen dan dia sudah mula bercakap seperti ini.

"KWAP tidak perlu buat keputusan bagi pihak kerajaan dan menambah hak penjawat awam dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan. Beliau tiada kuasa memutuskan sama ada kerajaan perlu mengubah skim persaraan atau tidak," kata Presiden CUEPACS, Azih Muda.

Semalam, Ketua Pegawai Eksekutif KWAP, Datuk Wan Kamaruzaman Wan Ahmad berkata, cadangan di mana penjawat awam menyumbang sendiri ke dalam KWAP sama seperti pekerja swasta yang menyumbang ke dalam KWSP.

Bagaimanapun, reaksi penjawat awam di media sosial rata-ratanya negatif dan menolak cadangan yang tidak masuk akal itu menjadikan kakitangan awam hilang keistimewaan.

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment